Tazkirah ramadhan #2 Tazkirah ramadhan #2 - The New Minded Tazkirah ramadhan #2 Tazkirah ramadhan #2

Jumaat, 12 Julai 2013

Tazkirah ramadhan #2

13 comments

senyum itu sedekah ye..

assalamualaikum and selamat sejahtera kepada pembaca yer.. Macam mana sudah dua hari menunaikan ibadah puasa ni? Adakah ok ?? Harap anda masih kuat untuk meneruskan yer ibadah ini ingat jangan nak ponteng2 yer..

Hari ini nak berkongsi sedikit tentang hasil pembacaan saya di Mukhtasar kitab Al Umm Fi Al-Fiqh Imam Al Syafi'i, kitab puasa, jilid 1

Imam Syafi'i berkata :
  1. menurut kami siwak tidak makruh, baik dengan kayu basah mahupun kayu kering.
  2. Orang yang berpuasa hendaknya menjauhkan mulutnya dari mencaci maki. JIka dia di caci maki orang, maka hendaknya dia mengatakan, bahawa dirinya berpuasa. Namun jika dia membalasnya, puasanya tidak batal.
  3. JIka seseorang berada di penjara dan tidak tahu pengantian bulan, kemudian dia menyakinkan dirinya bahawa Ramadhan sudah tiba, ternyata perkiraannya benar atau melese sedikit, lalu dia berpuasa selama      30 hari, maka puasanya sah, meskipun dia sudah berpuasa beberapa hari sebelum Ramadhan tiba. JIka puasanya melebihi bulan Ramadhan, maka kelebihan itu dianggap sebagai qada dari hari Ramadhan yang terlewatkan.
wallauhalam.. Kalo ada salah silap boleh diperbetulkan ye kerana setiap manusia akan melakukan kesilapan =)

Ha, kepada anda ingat tak kira dimana kita sekali pun jangan sesekali tinggalkan puasa Ramadhan taw kecuali anda uzur je yer...

Selamat menjalankan ibadah puasa yer.. 

If You Enjoyed This, Take 5 Seconds To Share It
SHARE

About Ahmad Hasif


Blogger


Berkongsi Mengenai : Teknik SEO | Info | Tutorial | Freebies |


Untuk sebarang pertanyaan mengenai review atau giveaway boleh emel di:-

[email protected]

13 ulasan :

  1. Perkongsian yg sangat menarik... :)

    BalasPadam
  2. selamat berpuasa di hari ke-3.. nice sharing.. :D

    BalasPadam
  3. kunjung bls dr fiza..selamat berpuasa.. >.<

    BalasPadam
  4. Selamat berpuasa gak ari ketiga yer

    BalasPadam
  5. salam Ramadhan,
    perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat.

    semoga usaha dalam menyebarkan dakwah islam dipermudahkan Allah.. :) teruskan ya..


    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn.. Harap2 dpt menyebarkan dakwah yer.

      Padam
  6. datang sini..selamat berpuasa..dpat menambahkn ilmu disini..time kcih..=)..follow sini jgk..=)

    BalasPadam
  7. selamat berpuasa gak yer..

    BalasPadam
  8. jaga mulut dari bergosip..takutnya miss A

    BalasPadam
  9. Sebab tu kalau takde keperluan, diam tu lebih baik dari berkata-kata. Supaya tak terlepas kata-kata yang tak elok. Hehe~

    BalasPadam
  10. @aida btl2 diam lbh baik dr bercakap

    @tasneem hehehe.. Senyumm xperlu kata apa2 senyum

    BalasPadam