jom makan sate (satay) berserta resepi jom makan sate (satay) berserta resepi - The New Minded jom makan sate (satay) berserta resepi jom makan sate (satay) berserta resepi

Selasa, 29 Oktober 2013

jom makan sate (satay) berserta resepi

3 comments

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. Ha, kepada anda bilakah kali terakhir makan sate?? Mesti dah lama kan tak makan sate.. hehe.. Saya pun dah lama tak makan sate nie..

    Balik semenanjung nanti nak makan sate la.. dah lama sangat2 tak makan, sejak beberapa hari ini asyik terfikir je nak makan sate nie.. hahhaha.. So bila asyik2 terfikir ni kan mula lah tengok3 gambar pastu cari resepi la kan.. hahaha.. So sy nak share la resepi ni dengan anda semua bagaimana nak buat sate...

bahan-bahan ;

400gm daging ayam tanpa tulang-dipotong kecil2
1/2 sudu teh garam
40gm gula
lidi sate (direndam dgn air)
3 sudu besar minyak

Bahan dikisar:-
4 ulas bawang merah
2 cm kunyit hidup
2 biji buah keras
1 cm lengkuas
1/2 sudu besar ketumbar-disangrai
1/2 sudu teh jintan manis-disangrai
1/2 sudu teh jintan putih-disangrai
2 sudu besar air asam jawa sederhana pekat
4 sudu besar santan
1 batang serai * 1 btg serai dititik-buat merenjis sate

cara- cara

Perap ayam dengan bahan kisar selama 3jam ataupun semalaman..

cucuk ayam yg telah diperap pada lidi sate...

pastu bakar n makan... hehe

tapi kalo aq kan gune rempah nak wat bbq ayam je.. pun sedap gak.. hahaha.. selamat mencuba yer..

If You Enjoyed This, Take 5 Seconds To Share It
SHARE

About Ahmad Hasif


Blogger


Berkongsi Mengenai : Teknik SEO | Info | Tutorial | Freebies |


Untuk sebarang pertanyaan mengenai review atau giveaway boleh emel di:-

[email protected]

3 ulasan :

  1. perapan ayam yg penting, kalau bahan perap ok, sedap la sate tu..

    BalasPadam
  2. Wahhh rajinnyaa. Nad bab satay ni beli jela cerita dia

    BalasPadam
  3. sama jer beli gak.. tp kalo wat bbq wat sendiri la.. haha

    BalasPadam